Info/Oprawa

Uwydatnienie indywidualnego charakteru dzieła malarskiego wiąże się z jego odpowiednią oprawą. Sposób i wygląd oprawy powinien być adekwatny co do techniki wykonania pracy, kolorystyki dzieła, charakteru wnętrza i warunków ekspozycyjnych.

Wybór szkła

Akwarele są szczególnie wrażliwe na działanie promieni słonecznych. Pomimo użycia najlepszych artykułów malarskich prace mogą z czasem blaknąć. Nie należy umieszczać prac w miejscach narażonych na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Aby spowolnić “płowienie” kolorów należy umieścić pracę oraz passe-partout za szkłem bądź pleksi. Taka bariera zabezpiecza przed osiadaniem kurzu.

Przy wyborze przeźroczystego zabezpieczenia warto poznać podstawowe właściwości każdego z nich:

Passe-partout

Estetykę odbioru pracy może wzmocnić użycie odpowiedniego passe-partout. Passe-partout dodaje głębi prezentowanemu dziełu oraz dystansuje zamalowany obszar od szkła. Passe-partout w kolorze neutralnych pasteli, szarości i beży pozwala przyciągnąć uwagę widza do pracy oraz dodatkowo dobrze komponuje się z każdym wystrojem wnętrza. Ciemne kolory wywołują “efekt tunelu” optycznie pomniejszając obraz, jasne dają “oddech” prezentowanemu dziełu.

Rama i antyrama

Do oprawy akwarel poleca się użycie wąskich lub średniej wielkości profili ramowych. Kolorystykę i materiał z którego wykonana jest rama warto dopasować do kolorystyki pracy oraz wnętrza. Mówi się, że najlepiej sprawdzą się kolory kontrastujące z barwą ściany na której praca ma zostać umieszczona. Rama zabezpiecza krawędzie szkła i oprawionego obrazu. Ogranicza dostawanie się kurzu pod szkło. Antyrama zapewnia minimalistyczny wygląd dzieła, ale w mniejszym stopniu zabezpiecza szkło oraz akwarelę przed uszkodzeniami niż tradycyjna rama.

Sposób i estetyka oprawy prac zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji użytkowników. Mam nadzieję, że przedstawione przeze mnie informacje pozwolą poznać funkcje, zalety i wady podstawowych środków zabezpieczających dzieło. W razie problemów z oprawą pracy warto udać się do specjalistów zajmujących się zawodowo oprawą dzieł plastycznych.