Info/Oprawa
Uwydatnienie indywidualnego charakteru dzieła malarskiego wiąże się z jego odpowiednią oprawą. Sposób i wygląd oprawy powinien być adekwatny co do techniki wykonania pracy, kolorystyki dzieła, charakteru wnętrza i warunków ekspozycyjnych.
Wybór szkła
Akwarele są szczególnie wrażliwe na działanie promieni słonecznych. Pomimo użycia najlepszych artykułów malarskich prace mogą z czasem blaknąć. Nie należy umieszczać prac w miejscach narażonych na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Aby spowolnić “płowienie” kolorów należy umieścić pracę oraz passe-partout za szkłem bądź pleksi. Taka bariera zabezpiecza przed osiadaniem kurzu.
Przy wyborze przeźroczystego zabezpieczenia warto poznać podstawowe właściwości każdego z nich:
-
Szkło zwykłe wyostrza kolory oprawionej pracy. Idealnie się sprawdzi w pomieszczeniach, w których oświetlenie jest rozproszone. W pomieszczeniu mocno doświetlonym szkło zwykłe może odbijać otoczenie przez co sama akwarela będzie mało widoczna. W takim pomieszczeniu szkło zwykłe również w pełni nie zabezpieczy przed blaknięciem kolorów.
-
Szkło antyrefleksyjne chroni przed niepożądanym działaniem promieni UV. Jednakże takie szkło powoduje efekt zamglenia, zmniejsza ostrość kolorów prezentowanej pracy.
-
Oprawa w szkło akrylowe (pleksi) sprawdzi się w przypadku prac o dużym rozmiarze. Pozwoli to zmniejszyć ciężar oprawionego obrazu. Szkło akrylowe nie ulega stłuczeniu, co jest ważne w miejscach, gdzie praca może ulec uszkodzeniu mechanicznemu (pokoje dziecięce, poczekalnie, korytarze).
Passe-partout
Estetykę odbioru pracy może wzmocnić użycie odpowiedniego passe-partout. Passe-partout dodaje głębi prezentowanemu dziełu oraz dystansuje zamalowany obszar od szkła. Passe-partout w kolorze neutralnych pasteli, szarości i beży pozwala przyciągnąć uwagę widza do pracy oraz dodatkowo dobrze komponuje się z każdym wystrojem wnętrza. Ciemne kolory wywołują “efekt tunelu” optycznie pomniejszając obraz, jasne dają “oddech” prezentowanemu dziełu.
Rama i antyrama
Do oprawy akwarel poleca się użycie wąskich lub średniej wielkości profili ramowych. Kolorystykę i materiał z którego wykonana jest rama warto dopasować do kolorystyki pracy oraz wnętrza. Mówi się, że najlepiej sprawdzą się kolory kontrastujące z barwą ściany na której praca ma zostać umieszczona. Rama zabezpiecza krawędzie szkła i oprawionego obrazu. Ogranicza dostawanie się kurzu pod szkło. Antyrama zapewnia minimalistyczny wygląd dzieła, ale w mniejszym stopniu zabezpiecza szkło oraz akwarelę przed uszkodzeniami niż tradycyjna rama.
Sposób i estetyka oprawy prac zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji użytkowników. Mam nadzieję, że przedstawione przeze mnie informacje pozwolą poznać funkcje, zalety i wady podstawowych środków zabezpieczających dzieło. W razie problemów z oprawą pracy warto udać się do specjalistów zajmujących się zawodowo oprawą dzieł plastycznych.